Thursday, January 28, 2010

ade logik nye, jike tempoh utk melanjutkan plajaran ke IPT di percepatkan..

assalamualaikum,

aku kembali utk berblog!

isu kali nih bukan lah datg dari pale otak aku, tp hasil dari MEMASANG TELINGA perbualan encik daud, salh sorg adjuster kat tmpat aku praktikal nih...

pade asalnye, aku xde la nk dgr sgt, but, bile sebut je tntg PANDANGAN beliau TENTANG SISTEM PEMBELAJARAN di malaysia yg terlalu mengambil mase, aku tergerak hati utk mendengar PANDANGAN beliau dgn lebih teliti... ( mse tu aku tgh belek2 tenet, nk ilangkan bosan )

sebenarnyew encik daud bukan le trus mendadak buka cite pasal sistem pendidikan, die mule2 borak dgn kitorg yg tgh bosan. tibe2 die scre spontan tya pasal berape lame kami baru akan dapt keje?

pda pndangan beliau, tempoh pndidikan di malaysia terlalu byk menekankan pade PENGULANGAN PERKARA YANG SAMA dalam pendidkan.

cube anda baygkan, kanak yang berumur 7 thaun ( darjah 1 ), terpaksa belajr A B C sekali lagi di darjah satu? bukan ke ianya membazir, bukan nk salahkan pndidikan ngre kite, tp ade logiknye jugak. ape salahnye kite MENGGANTIKAN pelajran yang berulang tu dgn PELAJARAN yang lain. mgkn juge pljaran yg terdapat di darjah due. betol, kite belajar peringkat demi peringkat. tp inilah yg di namakn TARIKAN utk merangsang minda anak2..

minda kanak2 amat mudah TERUJA utk mempelajari sesuatu yg baru, tp ape jadi kalo pelajaran yg same di ulang2? BOSAN? bgaimana plk dgn KETERUJAAN mereka yg kite cube terapkan dalam diri mereka utk merangsang minda dorg?

tmbhan lagi, skrg dah byk PRASEKOLAH, bukan kah dah diulang 3X??? kite yg dah dewasa ni pon kalo buat keje same sbyk 2kali DAH MULA BOSAN...

persoalan demi persoalan yg di ajukan oleh encik daud, apabila encik daud bertanya, berapa lame kitorg perlukan utk GRADUATE?? kalo org kaye mungkin xpe. tp mcm mane dgn ibu bape yg sederhana dan susah yg mengharapkan putra putri mereka utk membals budi mereka??? ini tak termasuk lagi dgn ancaman anak dara yg takot dgn TITLE "ANDARTU"??? sebaik shje grade. mereka terus melangsungkan pernikahan! mmg la pade luaran ibu dan bape bhgia sbb ank2 mereka dah berjaye dan berumah tgga, tp apekah kite tau isi hati mereka saat tu?

aku ingt lagi kate2 ibu aku sewaktu aku kecik dulu,

" nnti bile icah dah belajr pndai2, dapat jadi doktor. lepas tu, nnti senang rawat ibu bile sakit, belikan ibu rumah tuk ibu dan abak, utk kami huni bile nnt, bile ibu dan abak dah xde plak, korg adik beradik bole la kumpl kat rumah yg icah bina dgn wet icah tu ".

minta maaf pade ibu, sbb aku xdapt nk tunaikan impian ibu utk jadi doktor, namun aku masih mampu utk tunaikan impian ibu utk membeli rumah. salah satu impian ibu yg aku sedang usaha utk lunaskan.

permasalhannye menerjah pale otak aku lagi,!

sebelom aku nk bina rumah, aku kene ade keje yg bagus + income yg masyuk, tp utk daptkn kerje yg bagus. bukan ke aku kene blaja tinggi2?

di tambah lagi dgn persoalan yg berikutnye, BERAPA LAME MASE YG AKU PERLUKAN UTK DAPATKAN SEGULUNG IJAZAH???

bukan mahu mnderhaka, tp kadang2 terpkir di benak hati aku, MAMPUKAH IBU DAN BAPA aku bertahan shingga aku mampu utk membeli rumah bagi mereka seperti yg di impikan???!

ajal semua di tgn Allah, wallahua'lam...

skrg turn aku plak utk bg pndgn, kalo ade yg x setuju sile inform pade aku dan serta alasan knape x setuju atau tinggalkan sekali pendapat anda di kotak komen aku.

ape lah salh nye, sekiranya ibu dan bapa mendidik anak2 dgn basic ABC dah 123 sewaktu mereka berada di rumah, sbelum memulakan musim persekolhan anak2..

mcm yg diiklankan dlam media massa tb, " 3 JAM SEHARI "....

jgn la sedar jadikan mesej yg nk disampaikan itu hanya sekadar iklan  yang menghiasi kaca tv, jika ia di amalkan, pelajaran yang berikutnye dapat di anjak agar dipelajari lbh awal.

dkat situ kite dapat tgk tempoh ms utk kite belajar dapat di pendekkan....

sekian itu saje yg aku dapat sampaikan, minta maaf skiranya ade yg tak logik dek akal...

hnya meluahkan pndangan Capok.

tq.

No comments:

Post a Comment